Psykoterapeut MPF
Blog

psykoterapeut mpf - KLINIK PÅ FREDERIKSBERG OG I FAXE

Blog oversigt

Har du lyst til at læse mere?

Så er du velkommen til at besøge min blog på levlykkeligt.dk. Hér vil der løbende blive lagt nye artikler op.


Du kan se en blog oversigt herunder:


MÆND OG FØDSELSDEPRESSIONER

Hvis du lige er blevet far? Og hvis du synes at det er svært at være ny far? Så læs med hér.

Du kan også læse med hvis du er kæreste eller partner til en der lige er blevet far. Det særlige ved det hér blogindlæg er at det handler om mænds fødselsdepression, og det er et emne, der er relevant for begge forældre.

læs mere>>


FÅ KONTROLLEN TILBAGE

Hvis du kender til at blive overvældet af eksamensangst eller hvis du alt for ofte oplever at stress eller følelser kaprer dig, så læs med hér. I dette blogindlæg vil jeg introducere dig for en simpel og effektiv øvelse. Det er en åndedrætsøvelse og jeg kalder den for 4 x 4. Hvis du vil lære øvelsen, så læs med hér.

læs mere >>


SÅDAN BLIVER DU EN BEDRE HJÆLPER

Kender du følelsen af gerne at ville hjælpe et andet menneske, en ven, kollega, familiemedlem, din partner, men ikke vide hvordan? FÅ 3 gode råd ...

læs mere >>


HAR DU GLEMT DIG SELV?

Kender du det? Du havde en plan og en forestilling om hvordan din dag, uge måned skulle se ud, du havde måske ikke timet og tilrettelagt alt ned i mindste detalje, men du havde overblik, der var en struktur og det gav en forudsigelighed.

læs mere>>


MINDFULNESSØVELSE -TÆL DIT ÅNDEDRÆT

I dette blogindlæg vil jeg dele en lille øvelse med dig, som hjælper til at reducere tankemylder, stress og angst. Det er en mindfulnessøvelse som jeg ofte anbefaler til mine klienter, og det er en øvelse som jeg også selv bruger, og som jeg har brugt igennem lang tid. Kender du til at blive overvældet af stress, angst og tankemylder? Så læs med hér.

læs mere>>


MÆND OG FØDSELSDEPRESSIONER

Hvis du lige er blevet far? Og hvis du synes at det er svært at være ny far? Så læs med hér.

Du kan også læse med hvis du er kæreste eller partner til en der lige er blevet far. Det særlige ved det hér blogindlæg er at det handler om mænds fødselsdepression, og det er et emne, der er relevant for begge forældre.

læs mere>>


KOM NED I GEAR

Nem og effektiv åndedrætsteknik.

Har du svært ved at komme ned i gear, så kan du prøve denne åndedrætsteknik. Det er en god lille teknik, som både kan bruges der hjemme eller når du er på farten.

læs mere>>


SKYLD

Har du ofte dårlig samvittighed og skyldfølelse? Er du lidt for god til at evaluere dig selv, det du gjorde, det du sagde, det du ikke gjorde, og det du ikke sagde? Bliver du overvældet af tankemylder, når du kommer hjem fra arbejde, møde, fest eller andre sociale begivenheder? Er du alt for analyserende og optaget af om du gør det rigtige i forhold til dine nære relationer? Så er det måske på tide, at du konfronterer din skyldfølelse.

læs mere>>


LAVER DU ÉN ELLER FLERE AF DE 3 TANKEFEJL

3 tankefejl der kan føre til tristhed og depression!

Hver dag og igennem hele dagen er dit hoved fuld af alle mulige tanker. Nogle tanker har du styr på, og du er helt bevidst om at de arbejder i dit hoved. Andre tanker er mere eller mindre automatiske, og ofte er du mindre bevidst om at de rumsterer et sted i din hjerne. Fælles for alle tanker er at de påvirker hvordan du handler og føler. Det betyder ikke, at alt hvad du tænker har afgørende betydning for din emotionelle tilstand, men mange tanker af samme karakter kan samlet set have en betydelig effekt på dine følelser.

læs mere>>


ÅRSAGER TIL ANGST

Hvis du lever med angst, så er du ikke alene.

Hvad er årsagen til at nogle udvikler mere angst end andre. Forskningen viser, at der er tre hovedårsager til angst: genetik, læring og samspillet mellem familie og venner.

læs mere >>


DEPRESSION - SYMPTOMER OG TEST

Har du oplevet at være bekymret, eller i tvivl om du har en depressesion?

Som så mange andre sygdomsudtryk, bliver også depressionsbegrebet brugt i flæng i vores hverdagssprog. Dette forhold er med til at udvande begrebet. På den anden side bliver der i disse år skrevet og snakket meget om depression på en åben og saglig måde, dette er med til at aftabuisere emnet og gøre det mindre tabubelagt at være deprimeret. Jeg er sikker på, at langt de fleste på et eller andet tidspunkt i deres liv har oplevet en særlig form for tristhed, en udpræget ked-af-det-hed, et tungsind. Men er dette en depression? Du kan også bare tage en depressionstest på internettet, og hvis den er positiv, er du så deprimeret?

læs mere >>


HVORNÅR VED DU OM DU HAR ANGST?

I vores hverdagssprog kan vi beskrive angst med mange forskellige ord. Blandt andet beskrives angst med ord som frygt, bekymring, flov, usikker, genert og bange. Det at vi har så mange ord for én følelse, viser at angst ikke bare er angst, men at angst kan opleves på mange forskellige måder og i flere forskellige grader. Det viser også hvor almindelig en følelse det er.

læs mere>>


VREDE

Se det fra den anden side

Vrede er en stærk følelse, der fra naturens side er designet til at få os til at overkomme farer og trusler. Vreden hjælper os til at mobilisere den nødvendige energi, der skal til for at vi kan klare en given situation, som ellers potentielt kunne være farlig for os eller vores nærmeste.

læs mere>>


LEVER DU MED ANGST?

Lever du med angst eller kender du én, der lever med angst, så gør noget ved det nu. Med den rigtige hjælp kan du lære at stoppe angsten.

læs mere>>


HAR DU MISTET DIG SELV?

Har du  mistet retningen i dit liv?

Det er ikke altid, at livet tager dig derhen, hvor du selv en gang troede, at du skulle være. Livet kan være uforudsigeligt og det kan slå nogle gevaldige kolbøtter, der kan bringe dig ud af kurs enten kortvarigt eller for en længere periode. Det kan være forvirrende og frustrerende, at opleve at du har mistet retningen i dit liv.

læs mere>>


STOP VREDE

Få kontrollen tilbage over vreden

Har du gentagne vredesudbrud, som synes ude af proportion i forhold til den aktuelle situation, så har du et problem som bør håndteres. Det er et stort problem hvis du ofte bliver for vred, og det er skadeligt for dine nærmeste og dine omgivelser.

læs mere>>


STOP ANGST

Oplever du angst, så er du ikke alene? Du kan lære at kontrolle angsten.

Angst opleves forskelligt fra person til person. Måske kan du genkende få eller flere af nedenstående symptomer på angst:


  • Hjertebanken/høj puls
  • Øget svedproduktion
  • Rysten
  • muskelspænding
  • Mundtørhed
  • Åndenød/vejrtrækningsproblemer
  • Kvælningsfornemmelse
  • Svimmelhed
  • Katastrofetanker
  • Lyst til at undgå /flygte/ trække sig – kamp/flugt reaktion.


Du kan lære at kontrollere din angst, derfor er det vigtigt, at du søger hjælp hvis du oplever, at angsten får negativ indflydelse på din hverdag, din familie, dit sociale liv, din uddannelse, dit job og lignende.

læs mere>>


STOP TANKEMYLDER

Når tankerne tager overhånd, og når tankerne begynder at fylde mere og mere, indtil de til sidst kværner derudad i et uendeligt tankemylder, så er der god grund til, at du tager dig selv alvorligt.

læs mere >>


DET FØRSTE SKRIDT - DEN FØRSTE SAMTALE

Livet er fuldt af udfordringer, svære valg og vanskelige tider, og der er ingen grund til, at du skal håndtere dem alene. Psykoterapi og psykolog samtaler er en nænsom metode til at håndtere vores problemer.

læs mere >>


KNAGER DIT PARFORHOLD

Ofte starter det med de små ting i hverdagen. Den anden hjælper ikke nok til, den anden snakker for meget og lytter for lidt eller den anden roder og lader vasketøjet flyde i hele hjemmet. Irritation over småting er en naturlig del af et parforhold, men når konflikter fylder for meget, og overskygger alle de gode følelser, varmen og kærligheden, så er det tid til at gøre noget for at redde dig selv og dit parforhold.

læs mere >>


FAMILIEOMSORG - GRATIS ØVELSE

Jeg plejer at sige, at hverdagen er det største heroiske projekt. Hér under corona-krisen har vi brug for ekstra meget heroisme for at holde det gode familieliv ved lige.

læs mere >>


BRYD VANER - SKAB NYE VANER OG FASTHOLD DEM

Hvis du synes, at det er svært at bryde vaner og at skabe nye vaner, så er du langt fra alene om at havde det sådan, men bare rolig, det er ikke umuligt, det kan godt lade sig gøre at lave en vaneændring og at fastholde den. Giv ikke op. Det du har brug for er planlægning, realistiske mål og en bevidsthed om dine fastholdende tanker.

læs mere >>


DEN BEDSTE JULEGAVE

Hvad skal vi så give vores nærmeste i julegave? Svaret skal ikke udelukkende findes på ønskelisterne, selv om den både kan være lang og fuld af gode idéer til hvad, der skal ligge under juletræet.

læs mere >>


TANKEMYLDER

Når din indre dialog løber løbsk og forvandles til et tankemylder, så er der god grund til, at du tager dig selv alvorligt.

læs mere >>


VINTERDEPRESSION - RAMT AF MØRKET

På denne tid af året er de fleste af os godt ramt af vintermørket, og det bliver bestemt ikke bedre af at vejret bare er gråt i gråt det meste af tiden.

læs mere >>


SKAL - SKAL IKKE

Du har helt sikkert prøvet, at stå over for et svært valg.

læs mere >>


BLIV GOD NOK

Lavt selvværd - slip de negative tankemønstre.

læs mere >>


FRA CORONAKULLER TIL MINDFULNESS

Er du ramt af coronakuller? I denne corona tid kan bekymring og tankemylder nemt komme til at fylde for meget. Derfor er der god grund til at tage hånd om din mentale sundhed.

læs mere >>


SELVHAD OG LAVT SELVVÆRD - DEN INDRE ØRETÆVEMASKINE

Jeg plejer, at sige at det bedste man kan give til andre, er kærlighed.

læs mere >>


ER DU OGSÅ ET VANEDYR?

Skab nye vaner med langtidsholdbar virkning.

læs mere >>


UDVIKLINGSTRAUMER

Find din vej ud af den svære barndom. 

læs mere >>


SOMMERFERIE - MED ELLER UDEN BØRN?

Sommeren er over os, og for de fleste betyder det ferie med masser af hygge og afslapning.

læs mere >>


TERAPI TIL BØRN OG UNGE - MED AL UDVIKLING FØLGER EN NY HISTORIE

Du kender det sikkert godt. Du har forandret dig.

læs mere >>