Familieterapi & Psykoterapi - Familieterapeut & Psykoterapeut
Forside

Få hjælp til: Angst Stress Depression Tristhed Sorg Traume Livskrise Afhængighed Fobi

Personlig udvikling Den svære barndom Negative mønstre Mindreværdsfølelse

Psykoterapeut MPF

Familieterapeut


Hvorfor vælge psykoterapi? 

Årsagerne til at kontakte en psykoterapeut, kan være meget forskellige.


Vi kan alle opleve tidspunkter i livet hvor vi har brug for hjælp, støtte eller vejledning til at komme igennem en vanskelig periode. Det kan hjælpe at tale med en god ven, venner er altid gode at snakke med. Alligevel vælger mange at opsøge en psykoterapeut for ikke at belaste den gode relation, nogle oplever at stå helt alene og andre har måske kun venner, som de ikke ønsker at dele deres inderste tanker og følelser med.


De fleste af os oplever indimellem udfordringer eller svære tidspunkter i livet, hvor terapi og samtaler vil være en stor hjælp.



Den svære barndom

Udviklingstraumer og utryg tilknytning.


Vi har alle et forhold til vores barndom, og vi har alle et mix af barndomsoplevelser, der både kan bestå af gode og dårlige minder. Barndommen følger os livet igennem. Det er i barndommen, at vores personlighed formes og dannes på godt og på ondt.


Konsekvenserne af en svær barndom er mange og kan være følelsesmæssigt smertelige at leve med. Lavt selvværd, angst, nedtrykthed, misbrug og manglende livsglæde er blot nogle af konsekvenserne af en svær barndom.


Har du haft en svær barndom, som påvirker dig og dit liv negativt? Vi kan ikke lave barndommen om, den var som den var, men igennem samtaleterapi kan du finde en vej ud af den svære barndom, og du kan finde en vej videre ud i livet.



Det behøver ikke at være dyrt at gå i terapi

Terapi i Faxe, Sydsjælland og på Frederiksberg

Når livet bliver svært kan det hjælpe at tale med en god ven, venner er altid gode at snakke med. Alligevel vælger mange at opsøge en psykoterapeut for ikke at belaste den gode relation, nogle oplever at stå helt alene og andre har måske kun venner, som de ikke ønsker at dele deres inderste tanker og følelser med.


Hos en psykoterapeut bliver du mødt med empati, anerkendelse, åbenhed og forståelse. Det er et professionelt møde med fokus på dig og det du vil tale om, og det du vil arbejde med. Hos en psykoterapeut får du den hjælp du har brug for.


Alle kan få brug for hjælp, derfor skal alle skal have råd til terapi.


  • Terapi med studierabet - er du studerende tilbydes du 20% i studierabat mod forevisning af gyldigt studiekort.
  • Er du arbejdsledig tilbydes du 20% prisreduktion i hele din ledighedsperiode.
  • Har du en lægehenvisning tilbydes du 20% prisreduktion.


Sammen kan vi gøre en forskel.



Derfor burde alle gå i terapi en gang imellem

Psykoterapi er for alle

Psykoterapi er en glimrende metode til at håndtere vores problemer. Vores venner, familie, kærester, mand, kone kan give os råd, men ofte er det ikke nok, eller ikke helt det vi har brug for. Det er hér, psykoterapi kommer ind i billedet.


Mange går i terapi for at lære sig selv bedre at kende. For mange mennesker er terapi blevet et sted til at lære om sig selv. Det handler ikke om at få råd fra nogen, der ikke kender dig. Det handler om at lære at se dine problemer ud fra et andet perspektiv.


Nogle tror stadig, at terapi er noget, hvor du ligger på en sofa, mens psykoterapeuten graver i sindet for at forklare, hvordan du føler. Så er der andre, der synes det modsatte, at psykoterapeuten er passiv og bare sidder og lytter og nikker.


Disse idéer hører fortiden til.


Jeg vil ikke give dig svarene. I stedet får du hjælp til at finde dem selv. Det kan ske, at jeg stiller dig spørgsmål, som du måske aldrig har stillet dig selv før. Men de kan være meget relevante for dit aktuelle problem. Afhængigt af din situation kan jeg også give dig øvelser, som vil hjælpe dig.


Terapi er en nyttig ressource for alle. Vi er ikke uovervindelige, og nogle gange har vi brug for andre synspunkter hvis vi skal se nye udveje og muligheder. Og vi er helt sikkert ikke perfekte, så sandsynligvis vil vi lave fejl, som vi skal gennemgå for ikke at lave dem igen.


“Nogle siger, at de endnu ikke har fundet sig selv. Men selvet er ikke noget, man finder; det er noget, man skaber.“

Thomas Szasz


Nogle har et egentligt behov for at gå i terapi. For andre er det måske ikke et behov, men bare en meget god ting for deres følelsesmæssige og mentale sundhed. Livet er fuldt af udfordringer, svære valg og vanskelige tider, og der er ingen grund til, at vi skal håndtere dem alene. Psykoterapi er for alle. Sammen kan vi gøre en forskel.



Den første session – individuel terapi
Samtaleterapi - Faxe, Sydsjælland og Frederiksberg
Jeg tilbyder samtaleterapi med et klinisk og behandlende sigte. Behandlingen bygger på neurovidenskab, tilknytningsteori og emotionsforskning. Jeg har et særligt fokus på emotioner og indre følelsesmæssige konflikter, der skaber symptomer i både psyke og krop.


Den første indledende samtale varer 1 time og koster det samme som en almindelig samtale. Du kan se priser her.


Den første samtale skal vi bruge på at lære hinanden lidt bedre at kende. Formålet er at du kan finde ud af, om jeg er den rette terapeut for dig, og samtidig kan jeg finde ud af, om jeg har de nødvendige kompetencer, til at hjælpe dig. Jeg vil fortælle lidt om, hvordan jeg arbejder og hvorfor, så du ved, hvad det er, du går ind til, hvis du vælger at påbegynde et forløb sammen med mig. Der er også nogle mere faktuelle spørgsmål, som jeg vil stille dig.


Du har sikkert også nogle spørgsmål til mig, som du er meget velkommen til at stille. Måske vil du vide noget om min uddannelse, hvordan jeg arbejder, hvilke teorier jeg baserer mine interventioner på og min erfaring med specifikke temaer, som har din interesse. Alle spørgsmål er relevante og velkomne. Det vigtigste er, at du oplever, at du føler dig godt tilpas i mit selskab.


Hvad kan terapi gøre for dig?
Under den første samtale skal vi også finde ud af, hvad det er, du ønsker for dig selv, og som du tænker, at terapi kan hjælpe dig med. Dette er vigtigt af hensyn til en gensidig forventningsafstemning, så vi begge ved, hvilken aftale vi laver og hvad terapien skal fokusere på.


Du kan eventuelt tænke over disse spørgsmål, inden vi ses:

  • Hvad ønsker du for dig selv?
  • Hvad er det for indre følelsesmæssige problemer, du ønsker hjælp til?
  • Er der noget du har behov for at lære?
  • Er der noget du gerne forandre hos dig selv?
  • Er der noget du gerne vil opnå for dig selv på et personligt og emotionelt plan?
  • Hvilket liv vil du gerne leve?


Forventningsafstemningen kan også indbefatte, at jeg vil invitere dig til at fortælle lidt om dig selv og din baggrund, herunder om du tidligere har været i terapi, og hvilke erfaringer du eventuelt har med terapi.


Har du spørgsmål, vil du vide mere, så tøv ikke med at tage kontakt til mig. Du finder kontaktoplysninger og en kontaktformular her. Med kontaktformularen kan du skrive en besked anonymt, hvis du bare er nysgerrig, men ikke ønsker at oplyse dit navn.


Du kan læse mere om individuel terapi her.



Ramt af vinterdepression

Trænger du også til at se lyset?

På denne tid af året er de fleste af os godt ramt af vintermørket, og det bliver bestemt ikke bedre af at vejret bare er gråt i gråt det meste af tiden. I takt med at dagslyset og temperaturen bare falder og falder, så falder energien og humøret også hos mange danskere.


Det er ikke alle, der bliver lige hårdt ramt. Man regner med at 5-10 procent af danskerne bliver ramt af det man kalder vinterdepression i forskellige grader. Nogle er meget påvirkede af deres symptomer, og andre er mindre påvirkede.


De typiske symptomer er:

  • tristhed.
  • større behov for at sove.
  • nedsat sexlyst.
  • øget appetit - dette gælder især søde sager.
  • manglende energi og interesse for almindelige dagligdags aktiviteter.
  • tilbagetrækning fra det sociale liv med andre mennesker.


De fleste kender til disse symptomer i kortere perioder, hvem har for eksempel ikke haft lyst til at slukke for vækkeuret og sove videre en kold og mørk vintermorgen, men for nogle vender symptomerne tilbage år efter år, når vintermørket indtager landet og humøret. Hvis symptomerne samtidig begrænser én i at fungere normalt i sin hverdag, så skal man tage det alvorligt og gøre noget ved det.


Man kan selv gøre noget for at lette mørket og humøret:

  • Gå så meget som muligt ud i dagslyset. Gerne hver dag og midt på dagen hvor lyset er på sit højeste.
  • Skru op for lyset på arbejdet og derhjemme.
  • Sørg for at have en regelmæssig døgnrytme.
  • Sørg for at få tilstrækkelig med søvn (omtrent 7-8 timer pr. nat, men hverken for meget eller for lidt).
  • Regelmæssig motion er altid godt for helbredet og humøret, men pas på med at have for høje forventninger til dig selv. En rask gåtur på en halv times tid er god nok.
  • Hvis du har mulighed for det, så rejs sydpå.


Kognitiv terapi og lysterapi

Har du svært ved at få bugt med trætheden og tristheden, så kan du få yderligere hjælp ved at følge disse to råd:

  • Anskaf en lysterapilampe, ifølge psykiatrifonden får mellem 60-90 % af de vinterdepressive det bedre af lysterapi. Men det kræver, at den bliver brugt hver dag og på de rette tidspunkter af dagen. Få råd og vejledning før du smider en masse penge efter en lysterapilampe.
  • Opsøg en kognitiv terapeut, kognitiv terapi kan give dig de redskaber du skal bruge for at tage en vinterdepression i opløbet.


Hvis du er ramt af vintermørket, så gør noget ved det nu. Få råd og vejledning om kognitiv terapi og lysterapibehandling. 



Har du tankemylder?

Få hjælp til at slippe af med de negative tanker

Vi har alle sammen en indre dialog med os selv. Igennem vores indre dialog foregår en masse overvejelser, tanker, planlægning, spekulationer, bebrejdelser, refleksioner, vurderinger og så videre. Den indre dialog er en del af vores tankeliv, og det er helt normalt, at vi på den måde er i kontakt med os selv om livet, hverdagen og helt almindelige opgaver og gøremål.


Oftest forløber dialogen på en god og sund måde, det vil sige, at du for eksempel ender med at få planlagt aftensmaden, efter at du grundigt har overvejet hvem der er hjemme, og hvornår der er størst chance for, at alle har mulighed for at samles omkring spisebordet, og ligeledes har du vurderet om det er i dag eller i morgen, at det er veganerdag og meget mere. Tankerne står i kø, og dialogen vil ingen tage, men du har styr på dialogen, du kan bremse den, og du kan korrigere, aflede og afbryde. I hvert fald det meste af tiden.


Nogen gange tager tankerne overhånd, de begynder, at køre rundt i en uendelig loop, og de begynder at fylde mere og mere, indtil de til sidst helt tager overhånd og kværner derudad: “hvorfor skal jeg altid lave aftensmad? Jeg ofrer mig alt for meget til fordel for de andre, og hvad får jeg igen? Jeg er alt for god af mig …” og den nedslidende dialog vil ingen ende tage. Når din indre dialog løber løbsk og forvandles til et tankemylder, så er der god grund til, at du tager dig selv alvorligt.


Tankemylder kan også være drevet af din indre kritiker, som konstant er på nakken af dig, og som hele tiden fortæller dig, at du ikke dur til noget, at du ikke kan finde ud af noget, at du ser forkert ud, at ingen kan lide dig … det er en hård og smertefuld dialog, som ikke gør noget godt for dig.


Vedvarende tankemylder er opslidende, det nedbryder din livskvalitet og dit selvværd, og i værste fald kan det føre til angst, tristhed og depression.


Er du fanget i et vedvarende tankemylder af selvbebrejdelser, bekymringer, spekulationer og andre negative tanker? Gør noget ved det nu! Igennem samtaleterapi kan du konfrontere dine negative tanker og slippe af med dit tankemylder.


Under corona-krisen følger jeg Sundhedsstyrelsens anbefalinger for mit faglige område, dem kan du læse mere om hér. Det betyder blandt andet, at jeg også tilbyder online-terapi. Du kan læse mere om online-terapi hér. Du kan også kontakte mig på mail eller telefon 42 72 88 41 for nærmere oplysninger og eventuel tidsbestilling.


CVR/SE: 35119183

Copyright - Thomas Bøttern Psykoterapi