Thomas Bøttern

 

FÅ HJÆLP NU! RING ELLER SKRIV - LEDIGE TIDER               Mobil: 42 72 88 41             Mail: tb@thomasboettern.dk 

Hvorfor vælge psykoterapi?

Årsagerne til at kontakte en psykoterapeut, kan være meget forskellige. 


Vi kan alle opleve tidspunkter i livet hvor vi har brug for hjælp, støtte eller vejledning til at komme igennem en vanskelig periode. Det kan hjælpe at tale med en god ven, venner er altid gode at snakke med. Alligevel vælger mange at opsøge en psykoterapeut for ikke at belaste den gode relation, nogle oplever at stå helt alene og andre har måske kun venner, som de ikke ønsker at dele deres inderste tanker og følelser med.


De fleste af os oplever indimellem udfordringer eller svære tidspunkter i livet, hvor terapi og samtaler vil være en stor hjælp.



Det behøver ikke at være dyrt at gå i terapi

Når livet bliver svært kan det hjælpe at tale med en god ven, venner er altid gode at snakke med. Alligevel vælger mange at opsøge en psykoterapeut for ikke at belaste den gode relation, nogle oplever at stå helt alene og andre har måske kun venner, som de ikke ønsker at dele deres inderste tanker og følelser med.


Hos en psykoterapeut bliver du mødt med empati, anerkendelse, åbenhed og forståelse. Det er et professionelt møde med fokus på dig og det du vil tale om, og det du vil arbejde med. Hos en psykoterapeut får du den hjælp du har brug for.


Alle kan få brug for hjælp, derfor skal alle skal have råd til terapi.


Sammen kan vi gøre en forskel.



Ramt af vinterdepression

Trænger du også til at se lyset?

På denne tid af året er de fleste af os godt ramt af vintermørket, og det bliver bestemt ikke bedre af at vejret bare er gråt i gråt det meste af tiden. I takt med at dagslyset og temperaturen bare falder og falder, så falder energien og humøret også hos mange danskere.


Det er ikke alle, der bliver lige hårdt ramt. Man regner med at 5-10 procent af danskerne bliver ramt af det man kalder vinterdepression i forskellige grader. Nogle er meget påvirkede af deres symptomer, og andre er mindre påvirkede.


De typiske symptomer er:

  • tristhed.
  • større behov for at sove.
  • nedsat sexlyst.
  • øget appetit - dette gælder især søde sager.
  • manglende energi og interesse for almindelige dagligdags aktiviteter.
  • tilbagetrækning fra det sociale liv med andre mennesker.


De fleste kender til disse symptomer i kortere perioder, hvem har for eksempel ikke haft lyst til at slukke for vækkeuret og sove videre en kold og mørk vintermorgen, men for nogle vender symptomerne tilbage år efter år, når vintermørket indtager landet og humøret. Hvis symptomerne samtidig begrænser én i at fungere normalt i sin hverdag, så skal man tage det alvorligt og gøre noget ved det.


Man kan selv gøre noget for at lette mørket og humøret:

  • Gå så meget som muligt ud i dagslyset. Gerne hver dag og midt på dagen hvor lyset er på sit højeste.
  • Skru op for lyset på arbejdet og derhjemme.
  • Sørg for at have en regelmæssig døgnrytme.
  • Sørg for at få tilstrækkelig med søvn (omtrent 7-8 timer pr. nat, men hverken for meget eller for lidt).
  • Regelmæssig motion er altid godt for helbredet og humøret, men pas på med at have for høje forventninger til dig selv. En rask gåtur på en halv times tid er god nok.
  • Hvis du har mulighed for det, så rejs sydpå.


Kognitiv terapi og lysterapi

Har du svært ved at få bugt med trætheden og tristheden, så kan du få yderligere hjælp ved at følge disse to råd:

  • Anskaf en lysterapilampe, ifølge psykiatrifonden får mellem 60-90 % af de vinterdepressive det bedre af lysterapi. Men det kræver, at den bliver brugt hver dag og på de rette tidspunkter af dagen. Få råd og vejledning før du smider en masse penge efter en lysterapilampe.
  • Opsøg en kognitiv terapeut, kognitiv terapi kan give dig de redskaber du skal bruge for at tage en vinterdepression i opløbet.


Hvis du er ramt af vintermørket, så gør noget ved det nu. Få råd og vejledning om kognitiv terapi og lysterapibehandling. 



Har du tankemylder? Få hjælp til at slippe af med de negative tanker

Vi har alle sammen en indre dialog med os selv. Igennem vores indre dialog foregår en masse overvejelser, tanker, planlægning, spekulationer, bebrejdelser, refleksioner, vurderinger og så videre. Den indre dialog er en del af vores tankeliv, og det er helt normalt, at vi på den måde er i kontakt med os selv om livet, hverdagen og helt almindelige opgaver og gøremål.


Oftest forløber dialogen på en god og sund måde, det vil sige, at du for eksempel ender med at få planlagt aftensmaden, efter at du grundigt har overvejet hvem der er hjemme, og hvornår der er størst chance for, at alle har mulighed for at samles omkring spisebordet, og ligeledes har du vurderet om det er i dag eller i morgen, at det er veganerdag og meget mere. Tankerne står i kø, og dialogen vil ingen tage, men du har styr på dialogen, du kan bremse den, og du kan korrigere, aflede og afbryde. I hvert fald det meste af tiden.


Nogen gange tager tankerne overhånd, de begynder, at køre rundt i en uendelig loop, og de begynder at fylde mere og mere, indtil de til sidst helt tager overhånd og kværner derudad: “hvorfor skal jeg altid lave aftensmad? Jeg ofrer mig alt for meget til fordel for de andre, og hvad får jeg igen? Jeg er alt for god af mig …” og den nedslidende dialog vil ingen ende tage. Når din indre dialog løber løbsk og forvandles til et tankemylder, så er der god grund til, at du tager dig selv alvorligt.


Tankemylder kan også være drevet af din indre kritiker, som konstant er på nakken af dig, og som hele tiden fortæller dig, at du ikke dur til noget, at du ikke kan finde ud af noget, at du ser forkert ud, at ingen kan lide dig … det er en hård og smertefuld dialog, som ikke gør noget godt for dig.


Vedvarende tankemylder er opslidende, det nedbryder din livskvalitet og dit selvværd, og i værste fald kan det føre til angst, tristhed og depression.


Er du fanget i et vedvarende tankemylder af selvbebrejdelser, bekymringer, spekulationer og andre negative tanker? Gør noget ved det nu! Igennem samtaleterapi kan du konfrontere dine negative tanker og slippe af med dit tankemylder.

BILLIG TERAPI

Thomas Bøttern Psykoterapi

Thomas Bøttern Psykoterapi

Ny Strandvej 10

4640 Faxe

Telefon: 42 72 88 41

Mail: tb@thomasboettern.dk

Sikkermail: tbpsyk@protonmail.com

CVR/SE: 35119183

 

Thomas Bøttern Psykoterapi er en del af FAMILY8

www.family8.dk

Copyright @ All Rights Reserved

Familieterapi & Psykoterapi - Familieterapeut & Psykoterapeut
Familieterapi & Psykoterapi - Familieterapeut & Psykoterapeut